Polski sektor gier komputerowych

This post is also available in: English

Branża gier komputerowych to jeden z najważniejszych i najszybciej rozwijających się sektorów w Polsce. Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, produkcja gier na różne urządzenia w 2019 roku przekroczyła 500 mln euro, a sam eksport stanowił 96% tej kwoty.

CD PROJEKT niekwestionowanym liderem

Na polski rynek gier komputerowych składa się ponad 400 producentów. Każdy z nich ma swój pozytywny wpływ na postrzeganie Polski wśród liderów branży gamedev. Według rankingu Steamspy, Polska zajmuje siódmą pozycję na świecie pod względem przychodów z gier komputerowych, osiągając wartość rynku konsumenckiego na poziomie 596 mln euro, gdzie 96% tej kwoty pochodzi z eksportu.

Polski rynek gier ma również swojego lidera, którego produkcje znane są na całym świecie. CD PROJEKT obecnie jest najdroższą spółką na warszawskiej giełdzie, której przychody w 2019 r. wyniosły 117 mln euro. Obecnie udział CD PROJEKT w polskim rynku gier spadł do rekordowo niskiego poziomu 22%. Pomimo to wielkość sprzedaży nowego produktu Cyberpunk 2077 szacuje się na 38 mln, co jest dobrą perspektywą na przyszłość.

Dobre prognozy

Mimo początkowych pesymistycznych przewidywań związanych z pandemią Covid-19, światowy rynek gier komputerowych nie poniósł żadnych poważnych konsekwencji. Wprowadzenie obostrzeń związanych z ograniczeniami mobilności spowodowało, że większość społeczności została zmuszona do pozostania w domu, co przełożyło się na utrzymanie trendów branży gamedev – pomimo wielu odwołanych premier gier.

Według badania PwC, gry komputerowe stanowiły drugi najbardziej preferowany sposób spędzania czasu wolnego. Potwierdzają to również nasze badania dotyczące częstotliwości korzystania z usług medialno-rozrywkowych wśród Polaków w związku z Covid-19. Ponad połowa pokolenia Z (18-25 lat) stwierdziła, że od początku pandemii znacznie częściej grała w gry na komputerze lub konsoli. Przekładając te wyniki na całość społeczeństwa w Polsce (+18 lat), 26% deklarowało zwiększenie częstotliwości tego rodzaju aktywności. Z kolei, według ustaleń firmy Newzoo, światowa ilość graczy w 2020 r. osiągnie poziom 4,6 mld, z czego ponad połowę będą stanowić gracze z segmentu telefonii komórkowej.

Wyniki powyższego badania PMR można znaleźć w raporcie „Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2020”.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.