/ / / Jak Polacy grają w gry wideo i na co wydają najwięcej? PC, a może mobilnie czy na konsoli? Co z tą subskrypcją? A może cloud gaming? Odpowiadamy!

Jak Polacy grają w gry wideo i na co wydają najwięcej? PC, a może mobilnie czy na konsoli? Co z tą subskrypcją? A może cloud gaming? Odpowiadamy!

PMR-In-Sector-Insight-Rynek-gamingu-w-Polsce

This post is also available in: English

4 marca br. odbędzie się PMR In-Sector Insight poświęcony tematowi rynku gamingowego w Polsce. Podczas spotkania poruszymy najważniejsze kwestie związane z monetyzacją gier wideo na polskim rynku oraz poziomem wydatków na gry. Zaprezentowane zostaną najważniejsze trendy konsumenckie oraz odpowiemy na pytania o przyszłość nowych rozwiązań w dostępie do gier online, jak subskrypcje i technologia cloud gamingu.

Wielowymiarowość rynku gamingu w Polsce

Rynek gier wideo w Polsce jest wielowymiarowy, stąd można analizować i wartościować go na różne sposoby. Główne płaszczyzny podlegające kwantyfikacji to suma wydatków Polaków na gry wideo, wartość i kapitalizacja polskiego GameDev’u czy wartość polskiej branży e-sportu. Z racji, że polska branża producentów gier wideo praktycznie w 100% skupia się na eksporcie własnych produkcji, kluczowym kwantyfikatorem polskiego rynku jako takiego jest poziom budżetów i wydatków polskich graczy na zakup gier wideo.

Liczba graczy i monetyzacja gier

Liczba graczy w Polsce znajduje się stałych trendach wzrostowych, co pewnością boostuje rosnąca oferta gier wideo na różnych platformach (PC, konsole, gry mobilne), wysoka penetracja internetem szerokopasmowym w kraju, dywersyfikacja kanałów dystrybucji i rosnące znaczenie kanału cyfrowego czy bogacenie się społeczeństwa. Z punktu widzenia wartości rynku istotne jest jednak, jaka jest pula graczy płacących za gry. PMR ocenia, że w największym stopniu za gry są skłonni płacić gracze konsolowi, natomiast w najmniejszym stopniu gracze grający w gry mobilne. Z drugiej strony w wartości polskiego rynku gier mierzonej wydatkami Polaków na gry, w coraz większym stopniu zyskuje segment gier mobilnych. Wynika to z trendu, w którym Polacy coraz chętniej płacą za dodatki w grach mobilnych, które są głównym strumieniem przychodów dla producentów tego typu gier. Na korzyść gier mobilnych przemawia również to, że każdy z dostępem do smartfona i mobilnego internetu może być ich potencjalnym graczem.

Konsole w odwecie

Polscy gracze w coraz większym stopniu zaczynają dywersyfikować platformy, na których grają w gry, jednocześnie decydując się na zakup płatnych produkcji. Do tej pory mocno został utrwalony na rynku wizerunek gracza grającego w gry na PC. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują jednak platformy konsolowe, które są pełną alternatywą dla gier typu premium. Jednym z czynników, który pozwolił w ostatnim czasie zwiększyć popularność konsol jako platformy do gier był dynamiczny wzrost cen gier na PC. Poza tym coraz więcej Polaków sięga po gry mobilne, które przeznaczone są jednak dla mniej wymagających graczy.

„Netflix do gier”: czy subskrypcja zdominuje rynek płatności za gry?

Coraz większe znaczenie ma dla Polaków dostęp do ulubionych tytułów gier w ramach kanału cyfrowej dystrybucji. Równolegle część graczy decyduje się na zakup gier online w modelu subskrypcyjnym. Na ten moment trend ten nie jest jeszcze zbyt wyraźny, ale w branży pojawia się wiele opinii, że w dłuższej perspektywie ma spore szanse na zdominowanie rynku płatności za gry, wypierając model zakupu pojedynczych tytułów. Z drugiej strony subskrypcja gier wideo ma swoje ograniczenia i okazuje się, że nie można na nią wprost przekładać sukcesu modelu subskrypcji w branży muzycznej czy wideo.

Cloud gaming: mrzonka czy przyszłość gier wideo?

Obecnie w kanale cyfrowej dystrybucji gier rządzą Steam oraz platformy Xbox Live czy PlayStation Network. W związku z rozwojem technologii chmury, globalnie coraz częściej dostrzega się potencjał wejścia gier w chmurze w segment gier premium na konsole i PC. Inicjatywę cloud gamingu podejmują m.in. Microsoft (Xbox Game Pass Ultimate) czy Google. W tym kontekście pojawia się pytanie jak cloud gaming przyjmie się na polskim rynku gracza? Biorąc pod uwagę, że w skali światowej technologia dopiero zaczyna się rozwijać, a polski gracz adaptuje się do nowych technologii z opóźnieniem w stosunku do gracza globalnego, na pewno nie należy spodziewać się nagłej rewolucji na rynku pod tym względem. Warto też zwrócić uwagę, że usługa cloud gamingu dedykowana jest głównie wymagającym graczom, tzw. heavy userom, którzy stanowią mniejszość w całkowitej puli graczy w Polsce.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *