Aktualności Prawo Rynek

Ciąg dalszy walki z lootboxami

two-players-playing-tv

Lootboxy, czyli wirtualne skrzynie z najczęściej losowymi przedmiotami w grach. To właśnie one generują największy zarobek i uczyniły tryb free-to-play tak intratnym modelem biznesowym.

Walka ze skrzyniami zaczęła się w Belgii w 2018 roku

Japoński gigant Nintendo ogłosił, że zamierza wycofać z Belgii dwie gry mobilne: „Animal Crossing : Pocket Camp” a także „Fire Emblem Heroes”. To reakcja na brak możliwości monetyzacji ich tytułów na terenie tego kraju. Rząd Belgii postanowił zwalczać lootboxy ze względu na losowość nagród, co nosi znamiona hazardu – w dużej mierze wśród osób niepełnoletnich. Ponadto regulatorzy zwracają również uwagę na tendencje pay-to-win. Sytuacja ta ma miejsce, gdy zakupione w grze dodatki dają nam realną przewagę nad innymi ludźmi.

Belgia nie jest odosobniona w swojej misji

Choć to Belgia traktuje sprawę najpoważniej (złamanie przepisów dotyczących lootboxów grozi do 800tys. euro grzywny i karą do pięciu lat więzienia) nie oznacza to, że inne kraje nie interesują się tym tematem. Do walki z hazardem wśród młodzieży dołączyło właśnie USA – głównym głosicielem zaostrzenia prawa jest Josh Hawley, republikański senator z Missouri. Senat Stanów Zjednoczonych zamierza zająć się regulacjami, które uniemożliwią producentom gier tego procederu. Jest to jednoznaczne z tym, że najwięksi gracze tacy jak „FIFA” czy „Fortnite” mogą zostać usunięci z tamtejszego rynku. Sprawie przyjrzy się federalna komisja handlu (FTA) już w sierpniu.

Jak sytuacja ma się w innych państwach?

Temat lootboxów jest również na świeczniku Komisji Europejskiej – najbliższe zakazania skrzynek są Wielka Brytania oraz Holandia. W Polsce sytuacja jak na razie nie jest traktowana poważnie. Tom Rollauer z kancelarii Transtica złożył skargę na Electronic Arts i ich grę „FIFA” – mimo to, resort finansów stwierdził, że gra nie nosi żadnych znamion hazardu. Ministerstwo wydało również szersze oświadczenie. Oznajmili, że aktualnie nie mają w planach wprowadzania restrykcji takich jak w Belgii, choć dostrzegają ryzyko związane z coraz większą popularyzacją elementów łączących w sobie losowość i odpłatność, które stają się integralnymi częściami gier.

Czy regulacje prawne w sprawie lootboxów wpłyną na rynek gier?

Jak już zostało wcześniej powiedziane – lootboxy są kluczowym aspektem systemu biznesowego wielu gier – aktualnie są standardem nawet w grach AAA dystrybuowanych w systemie buy-to-play. Uniemożliwienie producentom zarabiania na skrzyniach będzie jednoznaczne z wymuszeniem na nich nowego sposobu monetyzacji swoich tytułów, a to definitywnie wpłynie na rynek – jeszcze nie wiemy czy pozytywnie, czy negatywnie.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

You may also like